I'm Wa!

Welcome to my world of thoughts. Most of the time, I'm just talking to myself. Oh ya, I love foods so much and I hope I can share whatever it is that related to foods in here besides my thoughts. Thank you for visiting!

Nanti

Thursday, August 10, 2023

Bismillah

Terlalu lama juga aku menyepi daripada menyampaikan rasa hati melalui aksara di sini
Akhirnya hari ini barulah terbuka hati nak menaip
Apa khabar yang sedang membaca?
Semoga baik-baik saja ya
Jaga solat, jaga kesihatan ya?
Bukan apa, kalau kita jaga solat, at least dekat sana nanti kita terjaga inshaa ALLAH :)

NANTI
Satu perkataan yang kita sendiri mixed feelings bila dengar
Siapa je suka menanti? Menunggu sesuatu yang tak pasti
Tapi kalau perasan lah kan, hidup kita ni penuh dengan penantian
Sejak kita di alam roh lagi, kita menanti bila giliran kita ditempatkan di alam rahim
Bila di alam rahim, kita kena menanti lagi untuk dilahirkan ke dunia
Bila dah lahir, ramai orang menantikan ketibaan kita
Sedar tak sedar, penantian itu sebahagian daripada kehidupan
Kita nak naik flight pun kena tunggu dekat boarding hall, betul?
Itu menanti juga namanya hehe

Banyak-banyak 'nanti', kadang rasa sedih bila kita nak bertaubat
Nanti bila?
Dah bongkok tiga, tak larat nak solat secara sempurna?
Maaf ya, aku sedang bertanya dengan diri sendiri
Sedih rasanya bila meletak ke tepi soal akhirat
"Takpe, nantilah" bila dah berniat nak bersedekah
"Ah, nantilah" bila rasa dah seronok main fon sedangkan azan berkumandang
"Hmmm, nantilah, tak penting pun" bila perlukan sesuatu untuk diri sendiri tapi keadaan tak mengizinkan
Sedih, kan?

Sampai bila nanti tu eh?
Aku sendiri pun tak tahu
Nanti tu kadang tak muncul pun bila waktunya
Kadang bila dah berlaku sesuatu barulah rasa 'nanti' tu sepatutnya dah dibuat 
Tak hairanlah ada pepatah "sudah terhantuk baru terngadah"
Benda dah jadi baru nak menyesal

NO ONE IS TOO BUSY FOR THEIR LOVED ONES 
One of many things yang aku rasa 'nanti' yang akan disesalkan adalah bila dah tak ada barulah kita terkenang
Sedangkan waktu untuk diluangkan bersama itu boleh je diselitkan
Kenapa 'nanti' sering dijadikan alasan?
'Nanti' yang entah bila, yang tak pernah muncul, yang sebenarnya kata lainnya adalah 'tak ingin'
I understand that semua orang sibuk dalam dunia masing-masing
Terlalu banyak benda yang kadang kita sendiri pun tak sempat nak fikir
But then, kalau betul kita nak make something happen, we would do anything to make it work
Tak kisahlah macam mana pun kan
Just like how regretful people around you when they found out you're dead
Menyesal kenapa?
Penyesalan yang kalau aku senaraikan, terlalu panjang rasanya
Masa tu, semua hanya mampu menangis dan terus bersedih untuk sehari dua
Seterusnya, hidup tetap perlu diteruskan
Bezanya, 'nanti' itu mengajar sesuatu buat kita

I just, hmmm 
I don't know how long we, in fact, me...
I don't know how long I'm gonna live
It's just sad, y'know?

"Nanti semua luka akan sembuh" TIPU!
"Nanti adalah tu rezeki kau" ???
"Semoga kita bersama di syurga nanti" WHO KNOWS?!

Kenapa bukan sekarang? 
Kenapa mesti aku tunggu semua tu?
Kerana sesungguhnya 'penantian itu suatu penyeksaan' 

Aku dah penat
Aku pun dah tak tahu mana arah tuju hidup aku sendiri
Aku cuba hidup sebenarnya hidup
Menikmati hidup dengan kawan-kawan tapi hakikatnya TUHAN saja tahu
Mungkin nanti aku akan okey dengan semua ni 
Tapi sekarang aku cuma nak menangis sampai hilang semua rasa yang tidak-tidak ini

Nanti suatu masa, andai aku tak ada lagi kat sini
Janganlah tangisi ketiadaanku
Instead hadiahkan Al-Fatihah setiap kali teringatkan aku
Macam mana aku buat kat mereka yang aku kenal bila aku teringat pada mereka
Semoga mereka ditempakat dalam kalangan orang beriman
Aamiin

Sekian, ampun maaf zahir batin
Phir milenge chalte chalte

Comments