I'm Wa!

Welcome to my world of thoughts. Most of the time, I'm just talking to myself. Oh ya, I love foods so much and I hope I can share whatever it is that related to foods in here besides my thoughts. Thank you for visiting!

Damailah~

Wednesday, September 21, 2022


Bismillah
Terlalu lama rasanya aku menghilang
Dan terlalu banyak rasanya perkara yang berlaku
Maka benarlah kata ALLAH,
"Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian"

Apa pun yang terjadi, hidup harus diteruskan 
Dunia tetap berputar, bulan dan matahari tetap silih berganti
Dan tanpa sedar, masa tetap berlalu pergi

11 Julai 2022, hari Isnin aku dikejutkan dengan berita kemalangan jalan raya
Aku sememangnya kurang menggunakan Facebook
Maka aku tidak tahu menahu apa-apa berita dari laman tersebut
Sedang aku menikmati masa rehatku pada tengahari itu, temanku menelefonku
Sambil menangis tersedu-sedan
Hatiku sedikit sebal mendengarkan tangisannya yang bagai tiada penghujung
Setelah ditanyakan mengapa dia menangis sedemikian rupa
Giliran aku pula ditanya kembali adakah aku tahu berita kemalangan jalan raya pagi tersebut
Jiwaku merusuh, siapakah gerangannya yang terlibat dalam kemalangan tersebut?

Mendengarkan saja sebaris nama yang aku tunggu kepulangannya
Terhenti duniaku seketika sebelum kuhamburkan segala tangisku
Mujur makananku sudah dihabiskan
Maka bertangisanlah aku sendirian mengenangkan berita yang disampaikan oleh temanku

Siapa sangka, seminggu sebelumnya itulah kali terakhir aku bersua dengannya
Dan sehingga saat ini, aku masih berasa terkilan yang teramat sangat
Because she promised me that we'll meet when she's in town
Why, oh why!

Ah, manusia!
Sudah tiada baru ditangis dan dikenang 
Sedang masa hidup bersama, tidak juga dipeduli
Maafkan aku, wahai sahabat
Aku halalkan segalanya untukmu dan keluarga kecilmu
Semoga kalian sedang bermain di taman-taman syurga di sana


Inilah potret terakhir aku bersamanya
Lebih dua bulan pemergiannya dan aku masih teringat-ingat
Segala kenangan kami, segala perancangan kami
Kononnya kami hendak ke Langkawi tahun hadapan
Kemudian ke Turki suatu masa kelak setelah anak-anaknya pandai menguruskan diri
Siapa tahu kalau semua itu hanya tinggal perancangan
Hancurnya hati aku membaca segala berita yang tersebar seantero jagat maya

Boleh klik jika kalian ingin berkongsi rasa denganku
Jangan lupa hadiahkan al-Fatihah buat mereka sekeluarga, ya?
Terima kasih dunia akhirat!


To be honest, aku memang meremang gila bila tengok video dari Borneo Network
Walaupun videonya pendek tapi dengan takbir yang mendayu-dayu itu
ALLAH saja tahu betapa tak terucapnya kesedihan kedua ibubapa mereka
Suami arwah merupakan anak pertama
Dan anak-anak mereka merupakan cucu pertama kedua-dua belah keluarga

Tipulah kalau setiap kali aku ingin keluar, aku tak teringat dekat arwah
Rindu gilaaa!!!!
Who would've thought, kan?!

Baiklah aku berhenti saja di sini
Wahai sahabatku Nadzirah binti Mohd Nor dan suami, Azwin bin Yusman
Serta anak-anak Hazreen Zharfan bin Azwin dan Hazeef Zharfan bin Azwin
Aku relakan pemergian kalian meski hati ini masih merindui, masih ingin bersama kalian
Sesungguhnya ALLAH lebih menyayangi kalian 
Maka damailah kalian di sana, bersama para solehin
AAMIIN~!
Al-Fatihah buat kalian 



Comments