I'm Wa!

Welcome to my world of thoughts. Most of the time, I'm just talking to myself. Oh ya, I love foods so much and I hope I can share whatever it is that related to foods in here besides my thoughts. Thank you for visiting!

Ikhlas

Wednesday, April 22, 2020



bismillah

actually lately banyak benda jadi yang buat aku ragu-ragu
ragu-ragu dengan apa yang aku lakukan
sama ada ianya ikhlas aku tidak
ALLAH saja tahu

and tonight
it hits me again
so, I cooked the meal like usual
that wasn't nothing to mention
like, seriously I love to cook, so I don't mind

what I mind is when I cooked that particular dish
obviously for me and only me
there's someone else who take it as if  I cook that dish for all
excuse me? that wasn't for anyone else but me
can't you see that I put it in front of me because I want it alone for myself

GOD knows how much I hold myself not to blurt the words out
something like, "hey, it's mine. I bought it alone and I cooked it specifically for me"
and yeah, call me people pleaser, but some people have small heart
if I did so, that person later would not sit down and eat together
ugh! I'm in such a dilemma

okay, maybe it's not that hard
but ugh! I BOUGHT IT WITH MY OWN MONEY AND PEOPLE CAN JUST TAKE IT AS IF THEY HAVE THEIR SHARE???!!!
I know, I know, I know
if I'm so mad, I should've let that person know
oh my God! I'm not that brave

aku tak nak marah
tapi bila aku sakit hati, memang tak pakai BM dah
English all out tapi hmmm
yeah, I'm that person who will be silent if I'm mad
aku akan geram sendiri, kadang-kadang menggigil sebab tahan marah
boleh jadi sampai nak nangis jugak lah

berbalik kepada tajuk entri
yeah, ikhlas kah aku bila aku sebenarnya tak nak kongsi pun makanan aku dengan orang lain?
but there's a part of me so thankful that I "shared" the food with others
at least the food is not wasted
dan semua orang kenyang

tapi sebahagian daripada diri aku menidakkan benda tu
something like, "at least she asked for my permission"
I mean, aku memang manusia yang banyak itu ini
kalau nak, bagitahu
tak nak pun kena bagitahu
orang tak tahu kalau kau tak cakap

dalam situasi aku ni aku jadi dilema sebab kalau aku cakap orang jadi kecil hati dengan aku
memanglah apa benda yang aku cakap tu tak salah
cause it's my right to tell something that causes me to be uneasy with her
aku kenal sangat dengan dia
kalau aku cakap, mahunya masak sendiri-sendiri lepas ni
I wouldn't want that to happen
lagi-lagi nak puasa ni

jadi, aku serahkan soalan keikhlasan aku ni kepada-NYA
biar ALLAH yang hakimi aku
aku tak mampu nak jadi baik tiap masa
aku cuba, tapi orang still cakap aku jahat
alang-alang orang dah kenal sangat aku jahat, biarlah aku tetap jahat di mata orang
biar orang tertentu je tahu aku macam mana

aku pun sedia maklum yang ikhlas itu rahsia ALLAH
ibarat semut hitam di atas batu hitam di dalam gua di tengah malam
takkan nampak dengan mata kasar
dan sejujurnya, aku tak mahu berbangga dengan apa yang aku lakukan
mintak jauh ya ALLAH

tiap hari aku berlawan dengan diri aku sendiri
kalau-kalau apa yang aku buat sekadar minta dipuji
mintak jauh ya ALLAH
aku tak mahu semua itu
ikhlaskanlah hati aku
sedih dengan diri sendiri
jadi aku pilih untuk diamkan saja

sekian
ampun maaf zahir batin dunia akhirat
till then
take care

Comments